DigitaleFactuur gebruiken

Vragen en Antwoorden

Per wanneer stopt DigitaleFactuur en wat houdt dit in?

Je kunt gebruik maken van DigitaleFactuur zoals je gewend bent tot 1 januari 2026. Vanaf 1 januari 2026 wordt geen ondersteuning meer geboden en is het support-team niet meer bereikbaar. Stap daarom op tijd over naar Exact Online Factuur. Lees hier meer over Exact Online Factuur.

Welke alternatieven heeft Exact voor mij als ondernemer nog meer naast Exact Online Factuur?

Exact heeft ook andere alternatieven. Om je op weg te helpen, zetten we een aantal opties voor je op een rij:

  • Exact Online CRM: Je kunt het pakket van Exact Online Factuur uitbreiden met offertes en klantcontacten vastleggen via Exact Online CRM. Lees hier meer over Exact Online CRM

  • Exact Online voor Boekhouden: Naast eenvoudig factureren, biedt dit ook een goede integratie met jouw boekhouding en is ook nog verder uit te breiden. Lees hier meer over de opties voor Exact Online Boekhouden.

  • Exact Online Mijn[Kantoor]: Mocht je met een boekhouder samenwerken in (een deel van) jouw administratie, dan zijn er verschillende oplossingen die deze samenwerking ondersteunen, zoals Mijn[Kantoor]. Je accountant kan je hierover informeren en uitnodigen om gebruik te maken van Mijn[Kantoor].

Hoe maak ik gebruik van de conversietool?

Om de conversietool te starten log je eerst in op jouw DigitaleFactuur account en klik je vervolgens rechtsboven op je gebruikersnaam. Hierna verschijnt de optie “Converteer naar Exact Online”. Klik hierop om de conversie te starten. Door de aangegeven stappen te volgen maak je direct een Exact Online abonnement aan, en converteer je daarna je gegevens vanuit DigitaleFactuur naar Exact Online. Deze conversietool is geschikt voor een overstap naar Exact Online Factuur of Exact Online CRM. Bekijk hier de instructievideo

Ik wil graag overstappen van DigitaleFactuur naar Exact Online Boekhouden. Hoe ziet mijn overstap er uit?

Wil je graag gebruik maken van Exact Online Boekhouden? Na aanschaf kun je op deze pagina onder het kopje "Hoe exporteer ik mijn gegevens vanuit DigitaleFactuur?" instructies vinden hoe je gebruik kunt maken van de exportmogelijkheden.

Je gegevens importeer je daarna in Exact Online om je Exact Online oplossing gebruiksklaar te maken.

Wat betekent de stopzetting voor mijn contract?

De stopzetting van DigitaleFactuur houdt tevens in dat je contract voor dit product zal worden beëindigd per 31 december 2025. Hierna zul je nog kosteloos toegang blijven houden tot je omgeving tot 31 maart 2026. Tot die datum kun je de omgeving nog gebruiken om je gegevens veilig te stellen. Na 31 maart 2026 worden je gegevens verwijderd.

Wanneer je besluit voor 31 december 2025 over te stappen, dien je je contract bij DigitaleFactuur zelf op te zeggen. Goed om te weten is dat het gebruik van de conversietool er niet voor zorgt dat je contract automatisch wordt beëindigd. Hoe je je abonnement volledig kunt opzeggen, vind je op de website van DigitaleFactuur.

Heb ik recht op ondersteuning vanuit Support per 01-01-2026?

Per 01-01-2026 is de stopzetting van DigitaleFactuur volledig. Dit betekent dat de mogelijkheden tot Support-ondersteuning zijn vervallen, en deze afdeling niet meer bereikbaar is. Wij adviseren je zo tijdig mogelijk jouw gewenste overstap te maken.

Wat betekent de stopzetting voor mijn laatste factuur?

Als gebruiker van DigitaleFactuur is het bedrag van de laatste factuur in hoogte afhankelijk van je ingangsdatum van je abonnement. Op 20 december 2025 zal er voor het laatst worden gefactureerd. Deze factuurperiode loopt tot en met 31 december. Hierna stopt de facturering van DigitaleFactuur definitief.

Dit kan betekenen dat je laatste factuur een hoger bedrag zal tonen om te voldoen dan je oorspronkelijk per maand gewend bent: wanneer je DigitaleFactuur hebt afgenomen vanaf de 1e tot de 20e dag van een kalendermaand, is dit voor jou van toepassing.

Ik heb nog gegevens in DigitaleFactuur en wil dat graag veiligstellen. Hoe doe ik dat? Wat gebeurt er met mijn gegevens na de stopzetting van DigitaleFactuur?

Als je gebruik gaat maken van Exact Online Factuur of Exact Online CRM kun je de conversietool gebruiken voor de overstap. Met de conversietool kun je eenvoudig je gegevens overzetten vanuit DigitaleFactuur naar Exact Online Factuur.

Om de conversietool te starten log je eerst in op jouw DigitaleFactuur account en klik je vervolgens rechtsboven op je gebruikersnaam. Hierna verschijnt de optie “Converteer naar Exact Online”. Klik hierop om de conversie te starten. Door de aangegeven stappen te volgen maak je direct een Exact Online abonnement aan, en converteer je daarna direct je gegevens vanuit DigitaleFactuur naar Exact Online. Deze conversietool is geschikt voor een overstap naar Exact Online Factuur of Exact Online CRM.

Je gegevens exporteren voor eigen gebruik/ beheer is ook mogelijk. Je hebt tot 31 maart 2026 de tijd om je gegevens veilig te stellen. Hierna worden je gegevens verwijderd.

Ik heb nog een tegoed op mijn account in DigitaleFactuur. Wat gebeurt er met dit tegoed na de stopzetting van DigitaleFactuur?

Eventueel tegoed op je account in DigitaleFactuur kun je tot 30 dagen na betaling terugboeken naar je rekening. Neem hiervoor - voor 31 december 2025 - contact op met support@digitalefactuur.nl. Het tegoed dat al langer dan 30 dagen geleden is opgewaardeerd kun je in DigitaleFactuur gebruiken tot 1 januari 2026. Hierna komt eventueel tegoed te vervallen.

Wat is de relatie tussen DigitaleFactuur en Exact?

DigitaleFactuur is een product van Digitale Factuur B.V. Digitale Factuur B.V is een dochtermaatschappij van Exact Group B.V.

Hoe exporteer ik mijn gegevens vanuit DigitaleFactuur?

Je hebt dan verschillende manieren om te exporteren, als je jouw gegevens elders wil importeren dan heb je vaak het meest aan een Excel export:

  1. Log eerst in op de website: https://administratie.digitalefactuur.nl/

  2. Gebruik hierna het export tabje in de betreffende menuoptie in DigitaleFactuur.

  3. Afhankelijk van het datatype ondersteunen verschillende bestandsformaten zoals, pdf en excel of csv.

Het is raadzaam om contact op te nemen met de andere partij om erachter te komen welke bestanden zij ondersteunen.

  • Facturen kunnen worden geëxporteerd via:
    #/facturen/export/
    Export is mogelijk in CSV/Excel/PDF

  • Offertes kunnen worden geëxporteerd via:
    #/offertes/export/
    Je hebt hier enkel de optie om deze te exporteren als Excel

  • Klanten en leveranciers kunnen worden geëxporteerd via:
    #/klanten/export/
    Export is mogelijk in csv/Excel

  • Bonnen (indien van toepassing) via:
    #/bonnetjes/export/
    Export is mogelijk als Excel of als bijlagen

  • Periodiek (indien van toepassing) via:
    #/periodieken/export/
    Export is mogelijk als Excel

  • Uren (indien van toepassing) via:
    index.php?id=612
    Export is mogelijk als Excel

  • Producten (indien van toepassing) via:
    index.php?id=566

  • Abonnementen (indien van toepassing) kunnen nog door een selectie te maken in de lijst en via de dropdown te exporteren
    #/abonnementen

Op basis van deze exports kun je vaak importeren (soms via een specifiek template) bij een ander pakket.

Voor Exact producten komt er een conversietool, wanneer deze beschikbaar is, ontvang je een mail hierover.

Mijn vraag staat niet beschreven

Indien je vraag hierboven niet staat beschreven neem dan contact op met onze supportafdeling. Probeer je vraag zo duidelijk mogelijk te beschrijven zodat wij je zo snel mogelijk kunnen helpen.

Is er nog iets onduidelijk? Stuur een ticket naar ons support-team op support@digitalefactuur.nl